פתיחה
יום חמישי, ה-29 באוגוסט בשעה 19:00
נעילה
10 בנובמבר 2019
תערוכת יחיד של אלינה ספשילוב מציגה עבודות חדשות בתצריב ובהדפס רשת. ספשילוב יצרה את העבודות בסדנת ההדפס ירושלים במהלך 2018-2017 במסגרת זכייתה בפרס אלימה ריטה לאמנות ההדפס, המחולק אחת לשנתיים על ידי המשכן לאמנות ע"ש חיים אתר בעין חרוד. לצידן מוצגים תצריבים שנוצרו במסגרת מלגה של הסדנה לפני יותר מעשור, רישומים מהירים ואינטימיים בקו שחור ובצבע, שספשילוב יצרה בדרך בין תל אביב לירושלים ומתוך הסדנה עצמה וחלקם שימשו בסיס להדפסים, ועבודת רישום גדולה אותה הכינה במיוחד עבור קיר הגלריה ופועלת כמעין גרפיטי בחלל.
יצירתה של ספשילוב בתערוכה עוקבת אחר העין המתבוננת חליפות החוצה אל נוף העיר ופנימה אל הבית או הסטודיו: כיצד לוכד המבט את הפרטים הקטנים והגדולים של היום-יום והופך אותם לאינטימיים, וכיצד חוברים להם הומור וחמלה בשהייתה של העין על כבישים הומים, צמתים מהבילים, שדות הנפרשים מתחת לגשרי בטון, עמודי חשמל שנדמים לחרקים, אדניות פרחים אדומים בתוך אבק העיר, וחתולים המתכרבלים בעזובה.
המראות המתחלפים בסדרת הדפסי הרשת, לעיתים ברכות ולעיתים בדרמטיות, פורשים את הדרך המובילה מתל אביב, עיר מגוריה של האמנית, לליבה של ירושלים, לתווך בין שכונת מוסררה לשכונת מאה שערים, שם שוכנת הסדנה. הם בוחנים כיצד הראייה צוברת רבדים של תנועה במרחב ובזמן וכיצד אלה נטבעים בראשו של המתבונן ומתערבלים לתוך מצבים פיזיים ורגשיים משתנים. ספישלוב יצרה דווקא בטכניקת הדפס הרשת הגרפית, המשטחת, עבודות בעלות אופי רישומי וחומרי הנעות בין סקיצות מהירות ופתוחות לקומפוזציות צבעוניות דחוסות. הן יוצרות מערך של נוף לא אורבני, המהווה בין השאר מחווה לתולדות האמנות הישראלית, בעיקר לקו המינימליסטי ולהפשטה המאפיינים את יצירתם של אמנים כמו אורי רייזמן ואלימה, אלא שהוא נפרד מהפורמליזם המודרניסטי שהם מציעים, ומביא חושניות, אקספרסיביות ותום.
הטכניקות המרכזיות בסדרת התצריבים "תחת עץ ההיבסקוס" – אקווטינטת סוכר ושעווה רכה, לעיתים בשילוב הדפס רשת – משוות לעבודות אופי כתמי, איורי, אף רומנטי. הסדרה מתמקדת בדימויי החתולים – חתולי בית וחתולי רחוב על גוריהם. אלה מייצגים עבור האמנית את מלחמת ההישרדות היומיומית הסיזיפית הקשורה בהורות ובאתגריה המתמידים, שמתוכם מבליחים רגעי קסם של הומור ומשחק. ואף על פי כן, התחושה היא של בין מציאות לחלום, מבט המרחף על זמניותם של הדברים סביבנו ועל האופן שבו הם מצטברים בתודעתנו יום אחר יום מבלי משים.