תערוכות

יגאל תומרקין: דיוקנו של האמן כספר פתוח

אוצר: יאיר טלמור

תאריך פתיחה
21 בפברואר 2021

נעילה
1 ביולי 2021

يغئال توماركين: صورة الفنان ككتاب مفتوح

יגאל תומרקין: דיוקנו של האמן כספר פתוח
תצוגה מיוחדת של ספרי-אמן, ספרים וקטלוגים של יגאל תומרקין

אין עוד אמן בישראל שהוציא כל כך הרבה פרסומים במהלך פעילותו האמנותית כמו יגאל תומרקין. ספרי-אמן במהדורות ממוספרות, קטלוגים, ספרי ילדים, פרוזה וספרים עיוניים ותיעודיים. תומרקין היה הכותב, המעצב והצלם של חלקם הגדול. רוב הפרסומים המוקדמים יצאו בהוצאה עצמית, ובשנות ה-80-70 פרסם את ספריו בשיתוף הוצאת מסדה.

מבעד לספרים נגלית דמותו של תומרקין איש הספר, השואב את הדרוש לו מן ההיסטוריה ותולדות-האמנות. פירנצה המוקדמת (נתן זך: במקום חלום, מחברת איטלקית ראשונה, 1966) ופירנצה המאוחרת (ארוחות פלורנטיניות עם ברונלסקי, סבונרולה, ליאו X, 2000). אלו מהווים בבואה לעולמו ההיברידי.

"אין לי עניין בפרשנות", תיאר תומרקין את מיקומו של הציטוט האמנותי והפרפרזה ביצירתו, "[הבחירה נעשית] לפי הפתיחות, לפי 'הכנסת-האורחים' של יצירות העבר. יש יצירות שהן כמו דלת פתוחה ויש סגורות בשלמותן, כמו אלו של רפאל. כשקיים משהו שלם אין צורך להוסיף".

קבוצה גדולה של פרסומים בתערוכה מציגה את עניינו של תומרקין בדמותו של אדיפוס, גיבור המחזה היווני של סופוקלס, כפי שהובאה בסרטו של פייר פאולו פאזוליני "אדיפוס רקס" (1967) ובזיקה גם לסרטו "תיאורמה" (1968). לצד פרסומים אלו מוצגת קבוצת התחריטים אדיפוס רקס (1979), שיצר תומרקין בסדנה ומהווה ביטוי לאופן שבו הוא מערב את המקורות השונים לכדי יצירה אישית.

* "על הפראפרזה", ציור ופיסול 5, סתיו 1973, עמ' 23

סדנת ההדפס ירושלים | רח' שבטי ישראל 38 (פינת הנביאים), ירושלים | שעות פתיחה: 15:00-08:00 (או בתיאום מראש)

להמשך קריאה